2012. november 16., péntek

Megy a gőzös...

CsigaSzuperben ma meghalt a termosztát. Jöttem dolgozni, a Kálvin térnél még 80 fokos volt a motor, a Ferenc körútnál már 100 körül, ráadtam minden hőcsökkentő alkalmatosságot(fűtés maxra, hűtőventi kapcsolóval bekapcsol), de nem jártam sikerrel, 3 perc alatt beértem, de felment a hőmérő szép lassan 120 fokig... Gőz volt, viszont a motor hangja nem változott(tapasztalati úton szereztem be az ismeretet, hogy a végső stádium csattogó hang a motorból, olyankor általában átég a tömítés). Motor leállít, a gőzkitörés megszűnt viszonylag gyorsan, bezártam, és mentem a dolgomra, délután ráérek foglalkozni vele, addigra le is hűl.
Az ebéd utáni kávé közben arra jutottam, hogy valószínűleg a termosztát halálozott el. Még kísérleti jelleggel berregtünk egy kicsit az udvaron, motor bemelegszik, aztán kis híján túlmelegszik, bekapcsolt ventilátorok mellett, így a diagnózis biztossá vált. Voltak már erre utaló jelek, például nem melegedett a motor 60 fok fölé normál használat közben, csak dugóban araszolva, gondoltam megragadt nyitva, sebaj, télire jó lesz. Hát nem lett jó, mert stabil zárt állapotra váltott.
Még zárás előtt elballagtunk hát a kb. 100 méterre lévő autósboltba, és vettünk termosztátot(csak Vika volt, kíváncsi leszek meddig bírja) és tömítést hozzá.
Vika és az ára
88 °C
A jármű lehűlt már addigra, úgyhogy gyorsan ki is cseréltem. A kivett termosztáton papírvékony vízkő volt, egyéb kóros elváltozást nem észleltem rajta.
Kivett termosztát vízkővel
Másik oldal
Még vízkő
Most kivételesen nem törtem bele egyik termosztátház-fedél csavart sem a termosztátházba(lehet, hogy ebben közrejátszott, hogy legutóbb megzsíroztam őket), és a fedéltömítés is elsőre jól tömített. Pótoltam a hűtőfolyadékot, beindítottam, légtelenítettünk, és azóta jó(kop-kop-kop).

6 megjegyzés:

  1. De miért 88 fokos termosztátot tettél bele? Van nyári és téli termosztátos üzem Nálatok?

    VálaszTörlés
  2. Tippelek: Favorit termosztátot vett, mert Favorit motoros a verda. Nem nézte a 'C jelzést...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Valóban, Favorit motorba Favorit termosztátot jeligére vásároltam. A fokjelzést viszont megnéztem, és úgy döntöttem, hogy télire jó lesz(jó lett). Meg 120-asba valóból csak olyat tudott volna adni a madár, ami meghalt fél év alatt... Így ez tűnt a legjobb döntésnek, tavaszra majd gyűjtök bele másikat.

      Törlés
  3. De tudjuk, hála a GLi fanoknak, hogy a 88 fokos rendszerhez más hőgomba és más hűtősapi jár...

    VálaszTörlés
  4. A GLi-k is simán elkavirnyálnak más nyitóértékű termosztáttal (is). Vagy éppenséggel 120-as kiegyenlítőtartály-sapkával. Nincs _igazán_ jelentősége, szerintem. Persze mindig törekszik az ember a gyári(as)ságra. :)

    Arról nem is beszélve, hogy mivel CsigaSzuper egy átépített 120-as, igencsak meglepne, ha a ventilátor-kapcsoló hőgombát elől a hűtőnél kicserélte volna bárki is a 120-asba valóról Favoritba valóra (pontos hőértékeket nem tudok). :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A ventilátor hőgombája emberemlékezet óta nem működik, helyesebben nem is emlékszem rá, hogy valaha kapcsolt volna... A közeli tervekben benne van a berelézése és a cseréje, de még nem került rá sor.
      Az elődjében, Csigában volt olyan trükkösen bekötve a kézi ventilátor-kapcsoló, hogy ha a gomba is kapcsolt, meg a kapcsoló is be volt kapcsolva, akkor a gyújtáskulccsal nem lehetett leállítani a motort, mert hiába vontad meg vele az áramot, valahogy a kapcsolón/gombán keresztül mégis kapott... Friss jogsival kicsit kellett gondolkoznom Budán egy parkolóban, hogy kivettem a kulcsot, de jár a motor, akkor most mi a tök legyen :-) Aztán amikor másodszor jártam körbe az autót(ötletre vadászván), meghallottam a ventilátor működését elöl, kikapcsoltam a kézi kapcsolót, és láss csodát leállt a motor :-D
      Tulajdonképpen praktikus, mert így az ember jobb eséllyel nem felejti bekapcsolva a ventilátort, a motor hangosabb, mint egy sípoló :-)

      Törlés